Gå videre til hovedindholdet

At rejse etisk korrekt

Earth Island Institute i San Franscisco arbejder med projekter til beskyttelse af vores fælles planet. De har opstillet nogle regler for, hvordan man rejser på den rigtige måde af hensyn til miljø, menneskehensyn m.m.

1. Hold øje med, hvor du bruger dine penge - støt lokalsamfundet
2. Giv aldrig gaver til børn, men kun til deres forældre, og find først ud af, hvad de har brug for
3. Lær de vigtigste høflighedsudtryk på lokalsproget
4. Vær bevidst om de økonomiske realiteter i landet (og lad være med at hidse dig op, hvis du skal betale lidt mere end de lokale, når du tjener 100 gange mere)
5. Vær fair når du handler
6. Respekter traditioner og tabuer i det land, du besøger
7. Styr din vrede og dyrk din sans for humor
8. Sæt dig på forhånd lidt ind i de sociale, politiske og miljømæssige forhold i landet
9. Vær god til at lytte
10. Kommuniker på den rigtige måde
11. Den mest brugbare sætning, man kan lære på lokalsproget, er "Kan du venligst hjælpe mig?"
12. Lad dine forudfattede meninger om verden blive derhjemme
13. Glem aldrig Kurt Vonneguts bedste udtalelse: "Underlige forslag til rejsemål er danselektioner fra Gud"

Du kan læse reglerne i den udførlige udgave her: http://www.ethicaltraveler.org/guidelines.php

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Adoptionsnyt lukker

Ja - jeg har besluttet at lukke Adoptionsnyt. Jeg har desværre alt for travlt med alle mulige andre projekter til at vedligeholde en nyhedsblog, som jo i sagens natur kræver opdatering meget ofte og allerhelst dagligt. Det er bestemt med blødende hjerte at jeg har taget denne beslutning, da bloggen jo var mit hjertebarn og hobbyprojekt meget længe. Men det går jo ikke, at der her fremme i marts stadig står godt nytår, vel? ;) Da Tine ind imellem udsender nyheder via Adoption Zones facebookgruppe , har jeg lovet hende at udarbejde en liste over mine links, og så kan hun så - alt efter hvad hun med tiden beslutter sig for at bruge den nye version af Zonen til - anvende dem som hun vil. Bloggen her bliver liggende indtil videre, så man kan stadig læse gamle indlæg, men den vil ikke blive opdateret længere. Tusind tak til jer læsere, der har fulgt bloggen og de 175 medlemmer på Facebook :) Held og lykke til alle dem, der er midt i et adoptionsforløb :) Til sidst vil jeg lige reklam