Gå videre til hovedindholdet

Yderligere dansk nødhjælp til Sri Lanka

Udviklingsministeren har i dag besluttet at yde et bidrag på 10 mio. kr. i humanitær hjælp til den hårdt ramte civilbefolkning i det nordlige Sri Lanka. Bevillingen vil blive kanaliseret gennem FN-organisationer og/eller danske NGOer.
Efter afslutningen af kamphandlingerne i det nordlige Sri Lanka befinder op mod 280.000 mennesker sig i midlertidige lejre. Lejrene er overfyldte og der er mangel på rent drikkevand, medicin og andre fornødenheder.
Udviklingsminister Ulla Tørnæs udtaler:”Kamphandlingerne i det nordlige Sri Lanka er nu ovre, men det er lidelserne for de mange tusinde mennesker i flygtningelejrene ikke. Vi er nu i en situation, hvor det internationale samfund må presse på for, at de fordrevne hurtigst muligt kan vende tilbage til en normal tilværelse. Minerydning er en af forudsætningerne herfor. Jeg har derfor besluttet at give yderligere 10 mio. kr. i humanitær bistand for at forbedre forholdene for de internt fordrevne og lette deres tilbagevenden.”
I 2009 har Danmark tidligere ydet 24 mio. kr. i humanitær hjælp til Sri Lanka. Med dette bidrag kommer den samlede støtte op på 34 mio. kr.
Udenrigsministeriet, den 2. juni 2009

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Adoptionsnyt lukker

Ja - jeg har besluttet at lukke Adoptionsnyt. Jeg har desværre alt for travlt med alle mulige andre projekter til at vedligeholde en nyhedsblog, som jo i sagens natur kræver opdatering meget ofte og allerhelst dagligt. Det er bestemt med blødende hjerte at jeg har taget denne beslutning, da bloggen jo var mit hjertebarn og hobbyprojekt meget længe. Men det går jo ikke, at der her fremme i marts stadig står godt nytår, vel? ;) Da Tine ind imellem udsender nyheder via Adoption Zones facebookgruppe , har jeg lovet hende at udarbejde en liste over mine links, og så kan hun så - alt efter hvad hun med tiden beslutter sig for at bruge den nye version af Zonen til - anvende dem som hun vil. Bloggen her bliver liggende indtil videre, så man kan stadig læse gamle indlæg, men den vil ikke blive opdateret længere. Tusind tak til jer læsere, der har fulgt bloggen og de 175 medlemmer på Facebook :) Held og lykke til alle dem, der er midt i et adoptionsforløb :) Til sidst vil jeg lige reklam